2014. szeptember 29., hétfő

Tükörírás jobb kézzel


A tükörírást a balkezesek kiváltságának vélhetjük, de ez nem így van, jobbkezesek is képesek lehetnek a tükörírása. Sőt jobb kézzel is létre lehet hozni jobbról balra haladó tükörben olvasható írást.
Er
re személyes példa Szarka Fedor Guido grafikus, festő és előadóművész, aki bizton állíthatja magáról, hogy jobbkezes. Bár gyermekkorában mindkét kezét egyformán használta – egyébként szokványosan –, de aztán magától lett domináns a jobb keze. Ugyan tréfásan megjegyzi, hogy lehetett némi hajlama a balogságra, hiszen édesanyja Balogh családnevű.  (S ez jelzi, egyik elődje balkezes lehetett.)
Szarka Fedor Guido jobb
kézzel tükörírással ír
Így mesél: „Grafikus vagyok, és ha valaki sokszorosító grafikával foglalkozik a folyamat részeként meg kell fordítania, tükröznie a dúcon a képet. Kezdetben ez egyébként nehezemre is esett. Úgy 1996-ban lehetett, a napra azonban pontosan emlékszem, augusztus 20-án történt.  
Azt álmodtam, hogy Leonardo da Vinci vagyok. Idős lévén, már nagyon kevés van hátra. Visszavonultam egy toronyszobába, ahol szimbólumok jelentését jegyzem le egy hatalmas bőrkötéses, rézcsatos könyvbe. Az álmomban, akkor épp a spirállal foglalkoztam, Leonardóként, azt elemeztem. Kedvem szerint hegyezte tollam akkurátusan mártogattam az illatos velencei pácba, s közben hallom, ahogy zörgetnek az ajtón és belém nyilall a félelem, hogy ezt a grandiózus vállalkozást, ami a »Minden szimbólumok értelme és hatásai« címet viselte, nem fogom tudni befejezni. Nem fogok tudni eljutni odáig, hogy az összes szimbólumot kifejtsem. Nem nyitottam ki az ajtót, hogy ne zavarjanak meg, viszont olyan erős volt a zörgetés az álmomban, hogy valóban felkeltem.  Átvonultam tehát íróasztalomhoz s fel tudtam idézni, hogy az álomban miket gondoltam Leonardóként a spirálról. Papírt, tollat ragadtam és valóban elkezdtem leírni (szvasztika, kvazárok, világszületés, napszimbólum stb.). Írtam, írtam.  Mire a lap feléhez értem, akkor vettem észre, hogy mindezt tükörírásban írom. Ettől a pillanattól kezdve működik ez nálam, folyóírásban.
Volt úgy, hogy a naplóm is tükörírással írtam, de mostanában többnyire csak a kalligráfiában használom.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése